ANNULERING Garden Preview 2020

3 april 2020|

Na zorgvuldige afweging heeft het B3 bestuur besloten om de Garden Preview 2020 te annuleren. Er zijn nog te veel onduidelijkheden en onzekerheden. Zicht op een snelle verandering van zaken is er niet en bepaalde Corona maatregelen blijven mogelijk nog maanden van kracht. Bovenal staat de gezondheid van de bezoekers en exposanten voorop, deze willen [...]

“Amazon dendert Nederlandse winkelstraten binnen”

26 januari 2020|

Het was de boodschap waar de Nederlandse detailhandel al jaren voor vreesde, aldus NRC. Amazon, de grootste webwinkel van de wereld, opent ook hier zijn deuren. Het Amerikaanse concern kondigde woensdag jl. aan dat het in de loop van dit jaar een volwaardige Nederlandse webwinkel lanceert. Daarin komen „miljoenen” producten te liggen, tegen „scherpe prijzen”. [...]

Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail

25 januari 2020|

Platformen als Amazon, Alibaba en Bol kunnen de Nederlandse online retail naar zich toetrekken. Dat stelt ING in het rapport ‘Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail’. Dat geldt ook voor de mode- en schoenebranche, want daar wegen het gemak van bezorging en retournering en het assortiment voor steeds meer consumenten op tegen [...]

FonQ vreest komst van Amazon niet

15 januari 2020|

Woonwarenhuis fonQ ziet platforms als Amazon en bol.com niet als zijn grootste concurrenten. De komst van Amazon naar Nederland is dan ook geen groot gevaar, zegt ceo Antoine Brouwer in het januarinummer van RetailTrends. “Voor ons is dat niet veel anders van bol.com.” Platforms zijn volgens Brouwer alleen een concurrent in generieke productgroepen. Bij de [...]

Consumentenonderzoek 2019

30 november 2019|

Een interessant gegeven is dat mensen verwachten dat ze in het jaar 2024 bijna 38% van hun aankopen online doen. De groei online zet door maar vlakt wel wat af. De belangrijkste drijfveer is het gebruik van de mobile telefoon; twee derde van alle mensen gebruikt de mobiel hier nu al voor. Mensen schakelen gemakkelijk [...]

De Tuintrends van 2020

30 oktober 2019|

Tuinbranche Nederland presenteert de drie tuintrends van 2020: Inner Retreat, Blended Cultures en Street Savage. De trends zijn vertaald naar drie voorbeeldtuinen die laten zien dat duurzaamheid, biodiversiteit en watervriendelijkheid ook eigentijds vormgegeven kunnen worden. Overtollig regenwater loopt snel weg (geen plasvorming), er is volop ruimte voor groen (ook fijn voor vlinders, vogels en insecten) [...]

Direct-to-consumer; Partner of duivel voor de retail?

28 september 2019|

Wanneer een merk zijn producten rechtstreeks aan de consument verkoopt, zonder tussenkomst van multibrandwinkels, is sprake van ‘direct-to-consumer’. Een combinatie van beide komt steeds vaker voor. Het schoenenmerk Van Bommel verkoopt sinds 1734 herenschoenen via multibrandwinkels en begon een aantal jaren terug directe verkoop via een webwinkel. Merken kunnen direct-to-consumer ook als enige strategie hanteren. [...]

Aandeel cross-border e-commerce groeit Europees naar 25% van totale e-commerce

19 mei 2019|

In februari van dit jaar publiceerde de Europese Commissie een studie naar de ontwikkeling van cross-border e-commerce in Europa. Hieruit blijkt onder meer dat het grensoverschrijdend online shoppen in Europa de komende jaren steeds populairder wordt. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste resultaten uit het bijna 400 pagina’s tellende rapport. Lees [...]

Groei voor Retail in 2019 en 2020, maar speelveld is complex

4 januari 2019|

Ondanks een opnieuw dalend consumentenvertrouwen in december, wordt ook in 2019 en 2020 een positieve ontwikkeling verwacht van de Nederlandse detailhandelssector. ABN Amro gaat voor beide jaren uit van een groei van 2 procent. Dit komt echter wel neer op een vertraging ten opzichte van de groei in 2018, meldt de bank in zijn Stand [...]

Winnaars en verliezers van de extreme zomer van 2018

26 december 2018|

Het warme weer is dit jaar goed voor de verkoop van tuinproducten blijkt uit een recent rapport van ABN-Amro. Binnen de doe-het-zelf-sector groeiden de verkopen van tuinproducten tot en met oktober met bijna 13%: veel sneller dan bijvoorbeeld de verkoop van deuren en kozijnen of elektra. In de maand juli specifiek steeg de omzet vanuit [...]