Een interessant gegeven is dat mensen verwachten dat ze in het jaar 2024 bijna 38% van hun aankopen online doen. De groei online zet door maar vlakt wel wat af. De belangrijkste drijfveer is het gebruik van de mobile telefoon; twee derde van alle mensen gebruikt de mobiel hier nu al voor. Mensen schakelen gemakkelijk tussen de verkoopkanalen. Ze kopen zowel on- als offline. In het onderzoek wordt gesproken over hybride vormen. Heel duidelijk blijkt dat het bezoeken van winkels als positief en gewenst wordt ervaren. Als mensen iets willen weten of advies willen gaan ze het liefst naar een winkel. Dit percentage groeide zelfs van 58% in 2018 naar 73% in 2019. In een winkel wil de meerderheid van de mensen persoonlijk contact van mens tot mens als het om informatie inwinnen gaat. De online motivatie is vaak de prijs. Mensen verwachten steeds vaker dat de korting een persoonlijk aanbod betreft. Dit blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek, dat GfK in samenwerking met onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft uitgevoerd.

Lees meer